сряда, 13 май 2009 г.

Абе теб кога те блъсна билборд?

Шефът на Националната агенция Пътна инфраструктура, г-н Янко Янков, призова да бъдат премахнати всички рекламни съоръжения край пътищата.

"Нужна е широка обществена дискусия и промяна в законовите разпоредби, за да бъде увеличена безопасността по шосетата и да се намалят жертвите“, обяви Янко Янков и поясни, че вече са подготвени нормативни промени, „които се надяваме да бъдат приети от следващия парламент“, твърди специалистът.


Нали знаете какво казват - "Пътят към ада е застлан с добри намерения". Точно така стоят нещата и с предложението на г-н Янко Янков.

Вярно е, че има случай, когато след сблъсък с билборд има загинали. Аз обаче питам, кой кого е блъснал? Билбордът ли е блъснал автомобила или обратното и в такъв случай кой е виновен за инцидента?

По същата логика трябва да бъдат изкоренени и всички дървета покрай пътищата и ако в страната ни има около 8 000 билборда, то дърветата са много, много повече.

На хората, които са пострадали от сблъсък с билборд им е лесно да протестират срещу рекламите, защото знаят срещу кого протестират и кого могат да осъдят. Но при сблъсък с дърво изпадат в безизходица - майката природа ли да съдят,. На практика ситуацията е съвсем същата.

Проблемът тук не е в поставените край пътищата реклами, които аз като шофьор рядко заглеждам или ако го правя, това не ми пречи на управлението на автомобила, а в културата на шофиране.



Да сте чули за смъртен случай, когато автомобил спазвал Закона за движение по пътищата се е ударил в билборд? Не сте, защото всички такива инциденти са предизвикани от несъобразена скорост.

Вместо да се плаща на работници да премахват билбордовете, да се изплащат обезщетения на рекламни кампании и да се харчат безсмислено парите на данъкоплатците, за да се свърши нещо напълно безсмислено, аз имам друго предложение:

1. С тези пари да се поставят камери върху билбордовете, които да следят за нарушения.
2. Да бъдат уволнени една трета от бирниците, тоест пътните полицаи, защото тяхната работа вече ще се изчерпва с оказване на помощ при ПТП. Със спестените пари от заплати да бъдат повишени възнагражденията на останалите полицаи.

Така:

1. Ще намалим корупцията и увеличим ефективността на КАТ
2. Ще бъде повишена наказателната ефективност, което пък ще доведе до създаване на култура шофиране.
3. За кратко време в началото държавата ще получи по абсолютно законен път достатъчно средства да преодолее финансовата криза.

Между другото, за миналата година са събрани 3,9 млн. евро от реклами край пътя. Нима тези пари плюс парите събрани от винетки не са достатъчни, за да бъдат поддържани главните ни пътни артерии в перфектно състояние?

Г-н Янков, може би някой билборд Ви е взел предимството и сте ядосан. Не знам какви са ви подбудите. Но като Директор на Националната агенция Пътна Инфраструктура, бъдете така любезен да си свършите задължение номер 1 - да поддържате пътищата в идеално състояние, а не аз, който ви плащам за това, да си изправям джантите на колата през 2 месеца. Защото ако за нас шофьорите-данъкоплатци дупките биват скрити само от дъжда, за вас те явно са скрити целогодишно.

4 коментара:

GaN каза...

Sasso, аз съм на обратното мнение :)

Има доста "агресивни" реклами, които чрез различни способи успяват да ти привлекат вниманието, а особено когато са наредени близо една до друга такива реклами, наистина могат да отвлекат вниманието на даден шофьор. Все пак на различните хора, по различен начин ще им подейства дадена реклама, а да не говорим за таргетирането.

Поне според мен отвличат вниманието и е добре да ги няма по пътищата и магистралите :)

sasso каза...

Не знам колко години опит имаш зад волана GaN, моят не е толкова много - 3. Но баща ми е професионален шофьор и дълго време преди да взема книжка минавах солидното му обучение. Разбирам, че не всички са минали през подобно нещо и някои хора имат нещастието да се учат, след като вече са взели книжка. Но без значение колко опитен шофьор си, трябва да умееш да се справяш с пътната ситуация. Билбордовете са като дърветата, къщите, оградите и всички други елементи от пътната обстановка, точно толкова опасни са. Всичко опира до уменията зад волана и мозъкът в главата. Ако поне второто е на лице, нито един билборд няма да бъде винен, че е блъснал автомобил. Вярно е, че има провокативни реклами, има пошли реклами, има тъпи реклами, има всякакви. Но такива има и по телевизията, има на спирките. По същата логика могат пешеходците и зрителите да настояват да се спрат рекламите.

Аз не защитавам рекламните агенции, нямам никаква връзка с тях. Но когато един една реклама не ми харесва я игнорирам. Когато съм зад волана пък си правя сметка дали ситуацията позволява да погледна дадена реклама или не.

Нека не виним другите за нашите си собствени грешки.

Единственият аргумент, който бих приел, е че билбордовете загрозяват гледката. Но той е чисто естетически и не е свързан със Закона за движение по пътищата.

GaN каза...

Явно разликата идва от това как ги възприемаме :) За мен билбордовете не са като дърветата :) Те са направени за да привличат вниманието и според мен там е проблемът. Те няма да са ефективни, ако не привличат вниманието - това е основната им цел. Разбира се, има хора, които не им обръщат внимание, но има и други, които се "забляхосват", а те май не са малко и от там идва за мен проблемът :)

sasso каза...

Проблемът не в заглеждането, то отнема секунди. Проблемът е, че един се заглеждат докато карат с 90 км/ч, други със 190 км/ч. Нали се сещаш, че последствията в двата случая са коренно различни... :)